Budgetbeheer
De budgetbeheerder helpt bij het op een rij zetten van de inkomsten en uitgaven. Uw mogelijkheden en wensen komen tot uitdrukking in een gezamenlijk opgesteld budgetplan. De budgetbeheerder betaalt uw vaste lasten en probeert maandelijks geld te sparen.
Budgetbeheer is niet hetzelfde als bewindvoering. Het budgetbeheer wordt niet uitgesproken door de rechtbank. De afspraken tussen u en Saldo in de Plus worden vastgelegd in een contract.
Ook de post blijft op uw eigen adres binnen komen. Het is daarom belangrijk dat u wijzigingen in uw financiële situatie aan uw budgetbeheerder doorgeeft.
Contact en samenwerking
Het contact en de samenwerking met uw familie en zorg- en hulpverleners vinden wij belangrijk. Daarom investeren wij in een goede communicatie met u en uw omgeving. Ook hechten wij veel waarde aan persoonlijk contact tussen u en de budgetbeheerder. U zult binnen onze organisatie dan ook één vast aanspreekpunt krijgen. Deze persoon is op vaste tijdstippen (telefonisch) te bereiken.
Open en transparant
Wij werken op een open en transparante manier. Zo leggen wij ook verantwoording aan u af. Elke maand ontvangt u de bankafschriften van uw beheerrekening. Hierop kunt u zien hoe uw inkomen beheerd wordt. Ook hebt u de mogelijkheid om uw dossier online te raadplegen zodat u altijd een actueel overzicht hebt van uw financiële situatie.
Veel gestelde vragen
Hieronder vindt u antwoorden op vaak gestelde vragen over bewindvoering. Heeft u een andere vraag? Neem dan vooral contact met ons op (telefonisch of per e-mail).
Inkomensbeheer wordt ook wel budgetbeheer genoemd. Het verschil met bewindvoering is dat de rechtbank dit niet uitspreekt maar dat u ons machtigt om namens u de betaling van uw vaste lasten te verzorgen. U sluit dan een contract af met Saldo in de Plus.
De werkwijze van het budgetbeheer is in principe hetzelfde als bij bewindvoering. Ook hier plannen we een eerste en een tweede vrijblijvend gesprek in. Er wordt echter geen aanvraag ingediend bij de rechtbank maar u tekent in plaats daarvan een contract.
Bewindvoering wordt uitgesproken door de rechtbank. Bij budgetbeheer sluit u een contract af met Saldo in de Plus. De werkzaamheden zijn ook verschillend. Kort gezegd komt het erop neer dat de bewindvoerder alle geldzaken regelt. De budgetbeheerder betaalt alleen uw vaste lasten.
De kosten bedragen € 59,50 per maand en eenmalig € 160,- aan opstartkosten.
Het contract wordt in eerste instantie voor een jaar aangegaan. Na afloop van dit jaar kunt u maandelijks het contract opzeggen.
Schuldhulp kent vele vormen. Als u weinig schulden heeft dan kan de bewindvoerder wellicht zelf regelingen treffen met uw schuldeisers. Als u echter heel veel schulden heeft dan zal de bewindvoerder u aanmelden bij de gemeente. De gemeente zal dan met de schuldeisers onderhandelen om zodoende tot een regeling te komen met al uw schuldeisers. Het beschermingsbewind bij Saldo in de Plus loopt gedurende dit traject gewoon door zodat al uw vaste lasten op tijd betaald worden en er dus geen nieuwe schulden ontstaan. Voor de gemeente is het namelijk belangrijk dat uw situatie stabiel is wanneer zij gaan onderhandelen met uw schuldeisers. Er mogen gedurende dit traject namelijk geen nieuwe schulden ontstaan.
Wij stellen aan de hand van uw inkomsten en uitgaven een overzicht op. Dit noemen we het budgetplan. Aan de hand hiervan stellen wij de hoogte van het leefgeld vast. Wij zullen daarbij ook rekening houden met uw wensen.
Wij openen een beheerrekening bij de ABN-AMRO. Deze rekening staat op uw naam. Van deze rekening kan niet gepind worden. Van deze beheerrekening ontvangt u maandelijks de bankafschriften. Ook hebt u de mogelijkheid om online uw dossier in te zien en direct uw betalingen te raadplegen. Zo heeft u altijd een actueel overzicht van uw financiële situatie.